torsdag 25 oktober 2012

Dalai Lama och Bengt Ahlfors



Jag delade en länk på Face Book. Det var några visdomsord från Dalai Lama. Jag har kopierat länken ovan. När jag läst texten, insåg jag att det var samma budskap som finns i en av mina absoluta älsklingsvisor och därmed också min bästa tröstevisa. Den heter "Har du visor min vän" med både text och melodi av den finländske poeten Bengt Ahlfors.

Så här lyder texten:
Har du visor min vän, sjung dem nu, för nu är tiden då visor ska sjungas, och den som ska sjunga är du.
I morgon är kanske för sent, min vän. Så synd om de sånger, som aldrig blir sjungna.
Så tala inte om visor med mig, låt visorna tala för dig!

Vill du älska, min vän, gör det nu. För nu är tiden för kärlek inne, och den som skall älska är du.
I morgon är kanske för sent, min vän. Så synd om den längtan som aldrig har vågat!
Så tala inte om kärleken, låt kärleken tala, min vän.

Vill du leva ditt liv, gör det nu. För nu är tiden då ditt liv ska levas, och den som ska leva är du!
I morgon är kanske för sent, min vän. Vem bryr sig om vad du drömde och ville!
Så tala inte om nånting sen! Det är nu du ska leva, min vän!

Och tänk så lycklig jag blev vid höstens samling med kören, när vår körledare tog fram just denna visa, som vi nu tränar in i stämmor för att framträda med någon gång i vår!

Inga kommentarer: