torsdag 4 oktober 2012

Teve förr och nu




Om Minnenas Television
Guldkorn ur klassiska nöjesprogram, dokumentärer och mycket annat från tv-arkivet presenteras av bland andra Lasse Holmqvist och Arne Weise.

Vi har för vana att titta lite då och då på Minnenas Television. Gamla godingar ur SVT.s arkiv, presenterade av Arne Weise, tillsammans med någon medarbetare, som varit inblandad i de gamla produktioner som visas. Visst kan man känna sig lite mossig, men ibland, som i förra veckan, blir jag i alla fall nästan lite upprörd över att man inte längre kan få uppleva den kvalitet, som faktiskt rådde i televisionens barndom.

En sådan fantastisk sak var TV-teatern. På 60- och 70-talen höll sig Sveriges Television med en egen fast teaterensemble. Och det var inte vilka skådespelare och regissörer som helst. Det var dåtidens elit på området. I stort sett varje vecka sändes en föreställlning av känd och okänd dramatik. Arne Weise uttryckte det som att svenska folket blev bortskämda med god teater. Och jämfört med dagens utbud i den genren kan man väl kalla det bortskämdhet. Men det var ju också en stor kulturgärning i en tid när teater kallades "finkultur" och mest var förbehållen folk som hade råd. Men genom TV blev teatern hela folkets egendom.

I förra veckan såg vi en föreställning av pjäsen "Frisöndag", av en dansk dramatiker, som jag för ögonblicket glömt namnet på. Den handlar om en medelålders hemmafru, som sticker hemifrån. Huvudrollen gestaltas av Margareta Krook, som alltså tillhörde den fasta ensembeln, liksom de övriga skådespelarna, som Torsten Lilliecrona, Ulla Sjöblom, Tor Isedal, Birger Malmsten m.fl. Strålande skådespeleri!

Jag märker att jag allt oftare tänker att vissa saker faktiskt var bättre förr. Det är klart att tekniken är mycket bättre nu, men innehållet! Jag blir så trött på alla dessa pratprogram, som gör anspråk på att vara underhållande och där dagens kändisar, även duktiga skådespelare, ställer upp på diverse jippon. Ett par dagar efter vi hade sett på Minnenas Television testade vi ett nytt "jippoprogram", "Intresseklubben" heter det visst. Enligt SVT:s förhandsinformation skulle det vara "kända komiker och roliga experter möts för att bräcka varandra i att kunna förbluffande fakta". I panelen satt bland andra Göran Rosenberg, som jag skrev om i mitt förra inlägg. Han såg rätt vilsen ut, som om han tänkte "Vad gör jag här?!" Själv hade jag svårt att koncentrera mig och hänga med i roligheter och "förbluffande fakta" och kom på mig med att längta till nästa "Minnenas Television".

Och den stunden kommer nu i eftermiddag. Då blir det Margareta Krook igen i det klassiska underhållningsprogrammet "Estrad" och bl.a. den kända sketchen "Skattkammarspelet". Det som har vevats hur många gånger som helst, men som fortfarande är lika roligt!







Inga kommentarer: