onsdag 20 januari 2010

För hundra år sedan

Min kära syster hade med sig några gamla fotografier att lägga till mitt förråd. Jag kunde inte undanhålla mina läsare några exempel. Jag tror att bilderna är tagna omkring 1910. Det är i vart fall före 1920, när modet radikalt förändrades. Tänk er att kanske tio år senare var dessa kvinnor kortklippta, shinglade kallades det, hade knäkorta kjolar och silkesstrumpeklädda ben. Det var en radikal förändring, till lycka för deras efterföljande. Men visst var de stiliga i dessa vackert uppsatta frisyrer, höghalsade brodyrförsedda blusar och klänningsliv och böljande kjolar, för att inte tala om hattarna.


Jag känner inte alla personerna till namnen, men de närmaste släktingarna känner jag igen.

På första bilden står min mormor Selma Gren, jag tror att hon är i 14-årsåldern, bredvid sin syster Emma.




Den stiliga kvinnan till vänster är Selmas äldsta syster Anna Gren. Jag tycker hon är så vacker och klänningen fantastisk, lägg bara märke till ärmarna! Enligt en anteckning på baksidan av bilden är Annas väninna i den rutiga blusen Jenny i Galtholmen.


Personerna på den sista bilden känner jag inte alls. Jag tog med den för att även vissa lite av herrmode. De båda paren har ju dessutom tagit på sina finaste ytterkläder hos fotografen och hattarna är ju riktiga pärlor!


Inga kommentarer: