onsdag 27 januari 2010

Snöstorm och kakbak

Idag är det verkligen inte väder för promenad. Snön yr utanför fönstret och det verkar blåsa rejält utomhus. Det är inte att tänka på promenad för min del. Då har jag tagit mig för att baka onyttigheter. Den här kakan är faktiskt väldigt god och här delar jag med mig av receptet.


Toscarutor
20 st

1 ägg
2 dl strösocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl standardmjölk
100 g smält avsvalnat smör
3 äpplen

Kokostosca
50 g smält smör
2 dl kokos
4 msk vispgrädde
1 dl strösocker
½ dl sirap

Garnering
blockchoklad

Sätt ugnen på 200 grader. Klä en aluminiumform (22x28 cm) med bakplåtspapper. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner i äggsmeten tillsammans med mjölken och smöret.
Skala och skiva äpplena tunt. Häll hälften av smeten i formen, lägg på ett lager äppelskivor och sedan resten av smeten.
Grädda i ca 15 minuter. Blanda under tiden ingredienserna till toscasmeten i en kastrull och låt sjuda några minuter. Ta ut kakan, bred på smeten och grädda ytterligare ca 15 minuter.
Skär kakan i rutor när den har svalna.
Smält blockchokladen i vattenbad och ringla över rutorna.

Jag bjöd maken på detta godis för en stund sedan. Därtill fick han kaffe med kaffeost (se tidigare inlägg) och då blev han så nöjd och glad!

2 kommentarer:

Kristina sa...

Något för en lördagkväll i glada vänners lag!!!??

Skogsviola sa...

Varför inte!?