fredag 22 januari 2010

Saknad tidning

Tänk, vad jag ibland saknar vårt gamla liv- och husorgan, Västgöta-Demokraten! Särskilt nu, när vi flyttat tillbaka till hemtrakterna. När jag flyttat hemifrån och tillsammans med maken etablerat oss i Boden och senare i Kalmar, fick jag varje jul en årsprenumeration på VD av mina föräldrar, så jag skulle kunna följa vad som hände hemmavid. Tyvärr var VD en av de första A-presstidningarna som fick stryka med i den stora tidningsslakten. Det var en sorg, som aldrig riktigt läkt. Det är aldrig bra med en enda monopoltidning.


Nu blir vi tvingade att välja den mörkblå Borås Tidning, om vi över huvud taget vill ha en lokaltidning - och det vill man ju i allmänhet. Nu kan man invända att man behöver ju inte läsa ledarsidorna, nyheterna är ju desamma. Men så enkelt är det inte. Efter att varit prenumerant i över femton år, har jag insett att även nyheter ofta är vinklade. Det handlar t.ex. om hur man prioriterar i bevakningen av olika nyheter, särskilt inom politiken. Det gäller också vilka evenemang man väljer att flagga för i förväg och därigenom ge extra reklam. Jag kan ge exempel på dessa påståenden, om någon ifrågasätter.


Det som fick mig att skriva detta inlägg, var följande.
Onsdagen den 13 januari skrev jag ett inlägg på denna blogg som jag kallade "Pass på, nu mobiliserar dom!" Det handlade om att jag tyckte att Reinfeldt och hans anhängare reagerade på kritik mot deras politik med att kalla motståndarna mot sagda politik för gnällspikar. Jag var själv rätt nöjd med mitt inlägg och beslöt skicka det till insändarsidan i BT. (Det hör till saken att jag inte har bombarderat tidningar med insändare minsann. Detta var andra gången i mitt liv.) Jag tänkte i mitt stilla sinne att detta kommer nog inte in i tidningen. Och än har det inte hänt. Jag har tänkt att frågan är överspelad nu, men idag publicerades två insändare, som kritiserade oppositionen med delvis samma argument som jag fast från motsatt håll.

I år är det valår. Vi boråsare och övriga sjuhäradsbor är hänvisade till denna enda dagliga lokaltidning. Det ställer stora krav på den tidningen att för sin trovärdighets skull fördela sina gracer mellan olika partier och intressegrupper på nyhets- och insändarsidor. Men jag har låga förväntningar på att detta kommer att ske.


Tänk, vad jag saknar Västgöta-Demokraten!

Inga kommentarer: