torsdag 6 november 2008

Ockuperad!

För första gången sedan jag skaffade dator med internetuppkoppling - 14 år - har jag råkat ut för dataintrång! Det var verkligen besvärligt! Jag var tvungen att köpa en support för 660:- kronor, men det var nödvändigt för att kunna fortsätta bl.a. detta bloggande. Någon käck person har kommit på att det istället för att smitta datorn med virus, lönar sig bättre att skicka ut virusvarning och hävda att man måste ladda ner ett program för att bli av med detta förmenta virus. Jag ville inte ladda ner programmet, men det hjälpte inte. Då blockerades istället varje sajt som jag försökte koppla upp mig på. Den snälle killen, Anders, som hjälpte mig, förklarade att detta nu är vanligare än vanlig virussmitta för detta kan ju dom här bovarna tjäna pengar på!
Uppenbarligen kan man inte känna sig trygg det allra minsta i denna värld!

Den snälle Anders, som förresten sitter uppe i Söderhamn, Hälsingland, och fixar till datorer åt sådana som jag, förklarade att det kan vara lite extra känsligt just med bloggande. Jag tänker fortsätta att blogga i alla fall, men vara ännu mer försiktig med vilka knappar jag klickar på i fortsättningen.
Detta har tagit på mina krafter så nu dröjer det ett tag innan ni får stifta bekantskap med nästa urmoder. Nu sticker maken och jag till stugan ett par dagar och glömmer allt vad datorer heter.

Inga kommentarer: