måndag 5 januari 2009

Fåglar och andra varelser


Det är ett tag sedan jag rapporterade om fåglar och ekorrkrig. Jag kan nämna att vi i stort sett lyckats avvärja ekorrattacker mot den stora fröautomaten. Jag använder uttrycket "i stort sett" eftersom vi vid ett tillfälle sett en avancerad ekorre forcera alla hinder och nått fram till de begärliga solrosfröna trots allt. Vi såg inte hur den tog sig dit, men teorin är att den lyckats balansera på sladden till julgransbelysningen. Nu tycker jag i alla fall att även ekorrarna kan få lite godis i dessa bistra vintertider (-13 vid stugan i morse), så jag strör ute lite frön på marken och på det öppna bordet. Dom är ju faktiskt rätt trevliga att titta på, dom små liven.

Annars är det full fart på mesarna. Dom drog sig tillbaka ett tag före jul efter att en sparvhök varit där och härjat. Det är lite ambivalent att duka bordet även för den sorten, men hökarna ska ju också ha mat och eftersom jag är en generell fågelälskare så får jag väl unna sparvhöken en och annan talgoxe. Men jag är glad att jag i alla fall inte sett att den tagit någon av tofsmesarna - mina speciella små gullungar.

Nu när isen har lagt sig ordentligt har vi tagit några promenader runt sjön. Eftersom vi har ett tunt snölager, så kan vi faktiskt spåra en hel del aktiviteter i djurvärlden på isen. Jag tror att vi sett spår efter mink och alldeles säkert smågnagare. Haren, som också verkar gilla solrosfrön, har varit framme och skitit sina svarta knortar under fågelbordet.

Riktigt trevligt var det härom dagen när två rådjur dök upp och knaprade nerfallna frön på marken under ena fröautomaten. Jag vågade inte gå ut med kameran rädd att skrämma iväg dom, men jag knäppte några bilder från köksfönstret.

Det allra bästa med stugan är delaktigheten i naturen. Nu ligger isen tjock, bryggan är fastfrusen och maken har huggit upp vaken. Ett dopp ner i det svarta vattnet efter bastun och sedan sitta avslappnad och fräsch med tända ljus i bastukammaren och vara i harmoni med sig själv, elementen och naturen - ja, till och med med ekorrnarna - kan man ha det bättre?

Inga kommentarer: