onsdag 21 januari 2009

Än är jag inte för gammal!

I morse gick jag upp till lasarettet för att genomgå mammografiundersökning. Jag hade läst på informationslappen som jag fått i förväg att 69 år var övre gränsen för att få kallelse till denna undersökning. "Jaha, nu är man snart för gammal för detta också," tänkte jag, när jag när jag gick uppför backen till lasarettet. Döm om min förvåning, när jag blev upplyst om att man har höjt åldersgränsen till 74! Jag kände mig riktigt nöjd, i synnerhet som tjejerna som jobbar där är så trevliga, trots att dom verkar ha ett ganska monotont jobb.

När jag gick hem kände jag mig riktigt ung och tog en rejäl omväg med spänstiga steg för att riktigt känna hur frisk jag är! Dock är det så att jag faktiskt tagit vården ganska mycket mer i anspråk sedan jag blev pensionär. Jag har t.ex. vaccinerat mig mot influensa för första gången. Jag har varit inlagd på sjukhus för första gången sedan jag som åttaåring låg på epidemin för scharlakansfeber (undantag för BB förstås). Och jag har för första gången i mitt liv uppsökt sjukvården så ofta att jag blivit förunnad ett frikort!

Det är inte utan att man kan känna en lätt oro efter alla larmrapporter om alla åldringar, som kommer att behöva vård i framtiden och som våra yngre generationer inte kommer att ha råd att försörja. Som väl är har vi pensionen kvar, den som vi sparat ihop till under ett långt yrkesliv. "Så förhoppningsvis klarar jag väl att försörja mig själv ett tag till", tänkte jag under min spänstiga promenad.

När jag kom hem frågade maken om jag läst vad som stod i BT idag om våra pensioner. Det hade jag inte, men han visste att berätta att Försäkringskassan beräknar att pensionerna kommer att sänkas med 4 procent nästa år!!! Håhå, jaja! Och med den här förhoppningsvis tillfälliga regeringen vi har, får vi väl i alla fall fortsätta ett tag till att med våra skatter subventionera de yngre generationernas skattesänkningar.

Livet är inte rättvist, men jag kan i alla fall glädja mig åt att än är jag inte för gammal för att få gå till mammografin!

2 kommentarer:

lugnåfin sa...

Vet du va moster?
Jag tycker att ingen av er; du, Inge, mamma eller pappa är för gamla. Då skulle jag inte ha så kul på midsommaraftnarna.
Kramar

Anonym sa...

Jag är bara för gammal för bollhavet på Ikea.