onsdag 28 januari 2009

Paradiset på distriktsarbetsterapin

Det finns ett ställe, som känns som rena himmelriket att komma till, när man har värkande händer. Inte nog med att behandlingen är himmelsk! Där finns också några glada änglar som som tar hand om oss och ser till att våra krokiga och ledbrutna fingrar både får varmt parafinbad och gymnastik, så dom inte skall stelna och bli obrukbara. Jag talar nu om distriktsarbetsterapin på Solhem i Borås. Dit går jag för närvarande två gånger i veckan för att tillsammans med ett antal medsystrar och ett betydligt mindre antal medbröder få ta del av detta goda och dessutom få en trevlig pratstund under tiden. Detta är dessa veckor ett av mina bästa mål för promenaderna. Jag går med lätta steg både dit och hem.
Så här går det till:


Efter handtvätt och desinficering får man doppa händerna i varmt parafin fem gånger så det bildas liksom en handske runt handen. (Nej, man bränner sig inte!)
Därefter går man till en ängel som sveper in mina händer först i pappersservetter, sedan i plastpåsar och sist i dessa varmfordrade "grillvantar" utan tummar. Där sitter man i en kvart och slappnar av och kanske bubblar lite med medsystrarna och har det skönt.

Sedan, när händerna blivit mjuka och genomvarma, gör man sitt handgympaprogram, böjer och sträcker alla leder och avslutar med att sträcka och slappna av hela kroppen. Sedan säger man hej då till änglarna och går hem, nöjd och belåten.


Inga kommentarer: