söndag 13 mars 2011

Be om recept


Igår lagade jag lördagsmiddag och berättade om det på Face-Book. Några av mina vänner bad att få receptet. Eftersom jag hittade detta bland veckorecepten på COOP Med Mera, har jag inga problem med att dela med mig. Lite knepigare blir det, om det skulle handla om något eget påfund, som jag är ensam om. Men detta bjuder jag på:

Detta behövs till 4 portioner:
2 kg hel kyckling
2 urkärnade, klyftade äpplen
2 klyftade gula lökar
4 vitlöksklyftor
1 dl hackad färsk timjan
20 smält smör
2 tsk flingsalt
1 tsk svartpeppar

Cidersås:
2 dl torr äppelcider
2 dl grädde
2 dl silat spad från kyckling
1 tsk soja
0,5 tsk svartpeppar
3 msk maizena

Till servering:
ris eller potatis

Ugnstemperatur: 175 grader
Gör så här:
Lägg kycklingen i en ugnsfast form. Lägg äpplen, lök, vitlök och timjan runt kycklingen. Pensla med smöret, salta och peppra. Stek i ugnen till en innertemperatur på 70 grader, använd stektermommeter, ca 1 timme.

Koka ihop cider, grädde och kycklingspad från kycklingen. Tillsätt soja, peppar och vispa i maizena, låt koka 5 minuter.

Jag vill dock rekommendera lite tillägg till receptet. Enligt min egen smak, blev såsen lite för tunn med det spad, som bildades av kycklingen i formen. Ta alltså gärna hjälp av lite extra koncentrerad kycklingfond och öka på mängden soja för att få lite mustigare smak. Det står inte heller att man ska röra ut majsenan i vatten vid redningen, vilket jag rekommenderar. Det klumpar sig lätt annars. Jag minskade också receptet, eftersom vi bara var två personer och tog stora kycklingklubbor istället för hel kyckling.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer: