måndag 14 mars 2011

Harriet Löwenhjelm


Ett av mina favoritprogram i radion är Kulturradion biblioteket i P1. De har nästan alltid intressanta ämnen. Idag handlade det om Harriet Löwenhjelm. Idag kanske mest ihågkommen för sina vemodiga dikter och hennes tidiga tragiska bortgång. Hon dog i tuberkulos på Romanäs sanatorium i Tranås, endast 31 år gammal.

Harriet Löwenhjelm betraktade sig själv som konstnär i första hand. Som så många andra unga flickor runt förra sekelskiftet, fick hon kämpa för att få utbilda sig inom konsten. De första dikterna skrev hon mest som text till sina bilder.

Jag blev sugen på att läsa mer än de kända dikterna Beatrice Aurore (tonsatt av Hjalmar Casserman) och den som inte har någon titel men börjar "Tag mig. - Håll mig. - Smek mig sakta. Famna mig varligt en liten stund. Det visade sig att det fanns ett exemplar med den enkla titeln "Dikter" och med hennes egna illustrationer i vår bokhyllas lyrikavdelning. Jag scannade ett uppslag, det går att läsa om man klickar på bilden.

Lyssna gärna på programmet. Det är bara att gå in på www.sr.se/p1 och sök på biblioteket.

Inga kommentarer: