söndag 6 mars 2011

Förkylning och surfande

Jag har varit dunderförkyld i över en vecka. Det är ganska trist. Bloggen har blivit lidande. All inspiration är som bortblåst. En tröst i bedrövelsen är att det är VM på skidor. Den idrottsgren som jag gillar allra mest. Och nu sitter jag och glor på Vasaloppet och hostar och snörvlar. Ska det aldrig ta slut?!

Och så datorn förstås. Har man inget annat för sig så får man ta till surfandet. Jag sitter i stora öronlappsfåtöljen och flyttar datorn fram och tillbaka mellan fotpallen och mitt knä. Ingen ordning på surfandet heller. Jag kollar lite på Face-book, spelar några spel, kompletterar TV-tittandet med rekommenderade länkar.

Jo, jag läser lite böcker också. Är mitt i Sigrid Combüchens "Spill". Och vad får jag då läsa?! Jo, bl.a. följande:

"Jag å min sida hade som de flesta andra blivit idiotiskt bunden vid datorn. Dag för dag kompletterades arbetsredskapet computor med fler 'interaktiva' och kommuniktativa förströelser. När tankar och formuleringsförmåga sinade satt jag inte längre och tittade på fallande löv, spjutnäbbade råkor på grannens taknock, människor som fick sina paraplyer felvända av vinden. Jag läste artiklar på nätet, slöläste, fönstershoppade och shoppade, köpte biljetter till resor och föreställningar, betalade räkningar, spelade spel, gick på auktioner, kommunicerade, läste skvaller om norska och danska prinsessor och slösade bort tiden och livet alltmedan jag ansåg mig genomskåda denna illusion om stimulans och effektivitet."

Kan det bli mer träffande?! Måtte förkylningen släppa sitt grepp i morgon, när det är vanlig vardag igen. Och måtte solen fortsätta att skina!

Inga kommentarer: