fredag 1 april 2011

1:a april...



.... och första riktiga vårdagen i parken. Inte för att solen skiner och inte för att det är särskilt varmt. Men vid morgonens promenad, kunde jag konstatera att all is och snö var borta, jag kunde gå torrskodd med lätta steg i mina joggingskor. Inte var det särskilt grönt heller, men hasseln - detta gissel för pollenallergiker men ett härligt vårtecken för oss andra - blommade med sina gulbruna hängen och ännu gulare var blommorna på busken ovan, som jag inte vet namnet på.

Allra bäst var dock fågelsången. Nu har den äntligen kommit igång, hela symfoni orkestern. Redan innan jag kommit in i parken hör jag koltrasten, mitt i trafikbullret. Han satt högt i en trädtopp och överröstade allt. Koltrasten spelade, bofinken kvittrade, blåmesen tjattrade, nötväckan visslade och talgoxen lockat på sin judit, judit! Det var helt enkeln ljuvligt jublande!

April är min månad. Inte bara för att jag själv är född då. Både mamma och mormor var födda i april liksom vår älskade dotter! Och flera andra av mina närmaste. Jag är glad att vi äntligen har hunnit hit efter denna långa, delvis tröstlösa vinter. Men nu känns det gott att leva och i eftermiddag åker vi ut till stugan och stannar över helgen.

3 kommentarer:

Eva sa...

Visst är april en underbar månad. Även om det är grått just idag känner man hur ljuset och ett visst hopp återvänder.
Tror att vi fyller år på samma dag, du och jag. Kanske inverkar på känslorna för just april det där.
/ Eva

Polargrevinnan sa...

Jag vet inte vad jag ska säga om våren. Här snöade det ordentligt i går kväll. Det mesta har smält bort, men vi har fortfarande gamla snöhögar kvar.
Idag är det så grått och trist.
Försöker leva mig in i din beskrivning av fågelsången - jag längtar. I morgon ska vi ge oss ut i skogen och kanske få höra lite fågelkvitter.
Ha det så bra i stugan.
Kram Viola

Skogsviola sa...

Dessutom träffades maken och jag den 20 april 1963 på Viskadalens folkhögskola. Tänk att nu blir det 48 år sedan. Och Eva, trevligt att vi har samma födelsedag, Viola, Borås ligger ju trots allt några mil längre söderut och närmare kusten. Det blir nog vår även i Västerås!