måndag 11 april 2011

Stolpen

I bilen ut till stugan i förra veckan hade vi som vanligt satt på radion. Vetenskapsradion introducerade sitt program om nya uppfinningar. Några hade kommit på att skapa en stolpe på hjul med en webbkamera i toppen, som kunde följa en gamling i hemmet var helst denne gamling travade omkring.

"Skulle du vilja vara förföljd av en stolpe?" sa maken. "Dom uppfinner vad som helst för att spara personal i hemtjänsten", replikerade jag, lätt oroad av detta framtidsperspektiv. Det är inte så hemskt många år till, som jag själv rimligtvis kan komma att behöva sådan hjälp.

Nu visade det sig, att det trots allt inte var fullt så illa som det lät. Det gick nämligen att stänga av stolpen. I alla fall gick det att stänga av kameran. Meningen med stolpen var att den skulle vara lätt åtkomlig om gamlingen ville kontakta sina anhöriga m.fl. och visa hur hon/han mådde.

Den påhittige teknikern ifråga förklarade att människor alltid varit skeptiska till nya uppfinningar, som underlättar vardagen. Frågan är om stolpen underlättar så mycket. Känner jag mig tryggare med stolpen än en levande människa, även om denna människa inte följer mig i hälarna hela dagen?!

Nej, ska jag ha någon i hälarna får det nog bli en trogen hund!

Inga kommentarer: