söndag 3 april 2011

Växthuset....


.... har nu blivit platsen för mina aktiviteter. Sedan februari har jag väntat på att sätta igång. Idag hade jag hoppats på sol, för det är mycket roligare då. Men det gråmulna vädret passar också och framför allt är det inte så kallt längre.

Jag planterar mina pelargonsticklingar. Dom har stått i vatten och börjat rota sig, så det är lagom nu. Jag vet att experterna dömer ut den formen av rotslagning. Nej små torvkrukor, som man köper för dyra pengar ska det vara. Jag gör som mormor och mamma. Det gick bra för dom och det gör det för mig också.

Den sanna trädgårdsamatören bor i mig. Jag gör lite som det faller mig in med odlingarna. Det finns föreningar för trädgårdsamatörer. Men som jag uppfattat det är medlemmarna där mer proffs än amatörer, åtminstone om man jämför med mig. Ibland går det åt skogen med odlingarna, men då är det desto roligare, när det ibland blir helt fantastiska resultat av mina ansträngningar.

Åt skogen, förresten! Vår tomt är ju faktiskt en delvis uppodlad glänta, eller snarare bergknalle, i skogen. Den lämpar sig inte för finlir. Dyker det upp en växt, som jag gillar, på en lämplig plats, får den stå kvar även om den kallas ogräs. Om akvilejorna och borstnejlikorna sprider sig runt om tomten och inte håller sig till rabatterna, blir jag bara glad över deras växtkraft.

Men i växthuset håller jag ordning. Det är nog det ställe som jag är mest ordningssam med över huvud taget. Det är så litet att det inte är till någon nytta om jag inte håller snyggt där.

I morgon har SMHI utlovat sol. Jag vet inte om jag vågar lita på detta, men hur som helst ska jag så lite fröer för förkultivering. Det blir lite kryddor till att börja med och kanske krasse, om jag hittar fröna som jag tog till vara i somras. Och trots regnet njuter jag i fulla drag, för tack vare regnet försvinner äntligen de sista snöresterna.

Inga kommentarer: