onsdag 6 februari 2013

En vanlig onsdagskväll i februari


I den gångna helgen hade jag planerat att göra en avocadosoppa. Det var bara det att avocadorna som jag köpt, hade inte mognat tillräckligt för att jag skulle kunna mixa dem. Alltså fick jag vänta. Idag var avokadon precis lagom. Redan innan hade jag planerat att göra lammfärsjärpar med goda tillbehör till varmrätt. Så det blev två rätter. När man gör så goda rätter, vill man ju duka lite fint och dessutom kräver ju goda rätter även goda drycker. Så då blev det så här:

 
Meny
 
Förrätt
 
Avocadosoppa med citron och sikrom
Vin: Monte Garbi Soave
 
Varmrätt
 
Kryddiga lammfärsjärpar med myntatzatziki och klyftpotatis
Vin: Allegrini
 
 
Så där satt vi ju då vid bordet, dukat med vit linneduk och tända ljus en alldeles vanlig onsdag. "Vad firar vi idag" säger jag. Det kändes  som om vi skulle fira något. Just då hör vi på radion i bakgrunden: "Idag är det samernas nationaldag"! Vilken bra anledning att fira! Men det borde egentligen ha varit renfärs i järparna!



Inga kommentarer: