måndag 21 februari 2011

Kontrastbilder



När man promenerar i Annelundsparken möter man ofta hundar med sina mattar och/eller hussar. Så också igår, när jag mötte ett mysigt par vovvar med matte. Jag frågade om jag fick ta en bild och det gick bra! Tala om kontraster! Jag undrar vem av vovvarna som bestämmer!

När jag närmade mig utgången från parken fick jag se en enorm rökpelare kontrastera mot den klarblå himlen. Jag såg inte var röken kom ifrån, för det stora Arlahuset skymde, men när jag gått en bit på Sturegatan utanför parken, såg jag att det vita molnet kom från den stora tanken vid värmeverket. Det var alltså stadens omsorg om innevånarnas välbefinnande, som åstadkom den kontrastrika bilden. Vi ska slippa att frysa i vinterkylan, åtminstone om vi håller oss inomhus.



Byggnaderna som inramar rökpelaren hör till Borås stads förvaltningsbyggnader. Huset till vänster var stadsbibliotek och konstmuseum på den tiden jag gick i gymnasiet och innan det nya kulturhuset byggdes. Numera inrymmer den mycket lämpligt Biblioteksmuséet och dessutom lokalförsörjningsenheten. Byggnaden till höger har förr varit både sjukhus och folkskola är nu tillhåll för bl.a. hemtjänsten.

Inga kommentarer: