tisdag 15 februari 2011

Reporäntan och gamla dukar

Igår läste jag i tidningen att räntan skulle höjas och idag bekräftades detta på radion också. Det medför inte några omedelbara förändringar för oss, eftersom vi band räntan på vårt huslån före jul. Men på sikt påverkar det ju även vår ekonomi förstås. Vår gemensamma nettohöjning av pensionen, fem kronor, är för längesedan överskriden med flera hundra procent bara av den hyreshöjning vi fick för en månad sedan.

Men fördelen med att vara pensionär är att man i alla fall hunnit samla på sig en del grejer under årens lopp. Inte pengar på kistbotten i vårt fall, men en del vackra ting, som kan plockas fram efter många år och användas när man vill förnya sitt hem. Men behöver alltså inte rusa ut i affärerna och lägga pengar på nya gardiner t.ex.

Dessa tankar dök upp i mitt huvud idag, när jag tog mig ner till källarförrådet för att leta efter en broderad duk, som jag plötsligt saknade. Jag hittade den och mer därtill. Flera gardinuppsättningar, varav tre broderade kappor alla från min storhetstid som brodös. En vacker sjal i mörkt rosalila, grått och svart ullgarn, som jag vävde på sommarkursen på Lunnevads folkhögskola 1983. Och naturligtvis, den eftersökta duken. Den broderade jag redan när vi bodde i Boden i slutet på 60-talet. Materialet köpte jag från den danska firman Haandarbejdets Fremme.

Men mina skatter i källaren hjälper mig inte, när jag ska betala hyreshöjning, större elräkningar och den andra sortens skatt till kommunen. Och jag fortsätter att uttrycka min ilska över denna förfärliga regering, som envisas med att beskatta oss seniorer hårdare än andra. Tänk om jag skulle pröva att lämna in en hemvävd trasmatta till skatteverket nästa gång! Sådana är jag nämligen rik på.

Och medge att duken är vacker!

2 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Jag har satt mig vid datorn en stund. Läser lite bloggar så här på kvällkvisten.
Det går ju inte att sitta och läsa, man måste säga hej också.
Jag har inte börjat skriva i min blogg ännu. Väntar på inspiration.
Jag håller med dig att beskattningen av vår surt förvärvad pension är orättvis.
Det kommer kanske lite valfläsk till nästa val - vi är många som har pension.
Vad fina saker du har i källaren.
Låt dem komma upp i ljuset.
Ha det bra.
Kram Viola

Skogsviola sa...

Kul att du hörde av dig! Må så gott du också!