torsdag 10 februari 2011

Kulturtanten


Jag fick en present av min vän Gugge, när hon och Lasse hälsade på oss för några veckor sedan. Det var den här lilla bilden målad med acryl på duk, som är spänd över en liten låda, ca 1 dm i fyrkant. Gugge hade fått syn på den i en konsthantverksbutik i Malmö. Enligt signaturen på lådkanten heter konstnären Inger Skoog.

"Jag tyckte den här kulturtanten med sin röda hatt, passade så bra till dig", sa Gugge, när jag med förtjusning öppnat paketet. Jag antar att hon menade, att damen på bilden påminner om mig på något vis. Inte för hon är precis porträttlik. Den spetsiga hakan, kunde likna min, men den var nog mer utpräglad när jag var yngre. Uppnäsan är rätt lik min och för all del den lite uppkäftiga looken kan jag nog fortfarande ta till.

Men vad är en kulturtant för en figur? Om man menar en 60+ dam, som gillar att gå på utställningar och teater, läsa böcker, lyssna på och utöva musikaliska genrar och hänga med på tidningarnas kultursidor - ja, då är jag väl en sådan. Och ett par röda hattar har jag faktiskt!

Nu hänger det lilla konstverket på en smal vägg mellan ett par dörrar i hallen och välkomnar en varje gång man kliver inom dörren. Tack, Gugge, än en gång för presenten!

Inga kommentarer: