onsdag 17 mars 2010

Friskisbullar

Brödet tog slut så jag tog mig för att baka nytt när jag kom hem från jobbet (jo, just det, var inne och jobbade på förmiddagen). Eftersom en del som smakat mina friskisbullar har uppskattat dom och bett om receptet så ska jag lämna ut det här. Det är en vidareutveckling av ett recept som jag läst på ett fibrexpaket, men eftersom man inte alltid kan få tag på fibrex har jag blandat i lite andra saker i mitt recept.
Det här behöver man till 32 bullar:
2 pkt jäst
1 l vatten
½ dl flytande margarin
1 dl vetegroddar
1 dl krossade linfrön
1 dl solroskärnor
2-3 msk brödsirap (kan uteslutas om man vill ha osötat bröd)
2 tsk salt
2 tsk brödkrydda
ca 1½ l vetemjöl special
Så här gör man:
*Smula sönder jästen i stor bunke. Värm vattnet till fingerljumt och slå över jästen. Tillsätt flytande margarin och lös upp jästen i vätskan.
* Tillsätt vetegroddar, krossade linfrön, solrosfrön, sirap, salt och brödkrydda och rör om så allt blandas.
* Arbeta in mjölet till en ganska lös deg. Mjölmåttet är inte exakt, för jag mäter aldrig utan det går på känn. Degen skall vara lös, men får inte rinna. Låt jäsa ca ½ timme.
*Häll ut ganska mycket mjöl på bakbordet och lägg ut den jästa degen i mjölet. Arbeta in mer mjöl tills degen håller ihop och går att hantera. Dela degen i fyra delar. Forma varje del till en rund längd och dela varje längd i 8 bitar.
* Lägg bitarna med snittsidan uppåt på plåt med bakpapper och låt jäsa ca 15 minuter, baka därefter i 225-250 grader varm ugn i 10-12 minuter.
* Låt bullarna svalna under duk.
Tips: Man kan byta ut vetegroddar, linfrö och solroskärnor mot annat man gillar. Jag har också prövat t.ex. müsli, havregryn, nötter och russin.

Inga kommentarer: