måndag 8 mars 2010

Vad ska vi med naturen till?

Den frågan ställdes i radions program Tendens idag. När jag först hörde frågan, kändes det så självklart, men sedan visade det sig att det visst inte är enkelt att besvara. En del av de intervjuade personerna i programmet mådde rent av illa när de kom ut i naturen. En del ville bara vara i stan. En del var rädda att något otäckt skulle hända och en del, som jag, kände frid och lugn. Jag tänkte att jag bäst skulle svara på frågan genom att ta fram några bilder ur mitt arkiv. Bilden ovan illustrerar en vårkväll på hygget, när vi gick ut för att lyssna till kattugglorna. Att stå under himlen med den nedåtgående solen, liksom en vinterkväll under stjärnhimlen, och känna ödmjukheten och litenheten inför den väldiga rymden, är för mig en fantastisk upplevelse.
Att vistas i naturen ger mig tillfälle att möta djurlivet, att känna samhörigheten med fåglarna, umgås med änderna vid strandkanten eller studera småfåglarna vid fröautomaten.....

liksom rådjuren, som kommer och hälsar på.


Jag känner mig som en del av kretsloppet, när löven multnar i komposten och jag kan hämta läckerheter till matbordet från skog och äng.




Och året om får jag tillfällen till estetiska och sensuella upplevelser som ger mig avkoppling, ro och till och med ibland visar mig på livets mening.







Inga kommentarer: