lördag 11 december 2010

En alldeles vanlig dag....

... fast ovanligt lyckad blev det igår. Bl.a. var det avslutning på Fredagslyriken för denna termin. Mycket folk hade samlats i Kulturhusets c/o för att avnjuta Kulturskolans luciatåg och sånger och dikter av skådespelare från stadsteatern med Gullvi Joans som vanligt i spetsen.

Änglarna från Kulturskolan sjöng verkligen som änglar, mycket finstämt, klara nyanserade röster, två stämmor genomgående, t.o.m tre på "Nu tändas tusen juleljus". Jag fick tårar i ögonen som vanligt vid slutstroferna både på "Det strålar en stjärna" och "Jul, jul, strålande jul". Jag kan inte riktigt förklara varför jag gråter: "och då ve-et man a-att snart är det jul". Det låter ju ganska banalt. Lite mer förklarligt med "...över de släkten som gå till ro, över de u-ungas dagande bo..". Ja, det är julen som breder sin vita vingar över... Den texten passar en gammal nostalgiker som jag - och så melodin förstås.

När Lucia med tärnor tågat ut tog skådespelarna över. Först och den absoluta höjdpunkten var när Lennart Eriksson sjöng Dan Anderssons "Julvisa i Finnmarken". Jag älskar skådespelare som kan sjunga, för dom kan göra så mycket av både text och musik. Jag fick en upplevelse att en skådis som Lennart hade föresvävat Dan Andersson, när han skrev den här dikten någon gång för snart hundra år sedan. Då visste han förstås inte att Torstein Bergman skulle göra en sådan underbar melodi.

Sedan blev det diktläsning, mer sång och avslut med White Christmas, där publiken inbjöds att sjunga med. När vi tågade ut överraskades vi av teatervaktmästare i tomtemössor, som bjöd på glögg och pepparkakor (ja, inte mössorna förstås, vaktmästarna alltså).

Sedan blev det till att gå hem och packa ihop grejerna för att ta oss ut till stugan. Vi tog en tur via systemet för att bunkra bastuöl och glögg först. Väl ute vid stugan blev det att tända brasor och maken tog tag i skottning, vaköppning och bastutändning. Åh, vad jag längtat efter bastun, det har gått nästan tre veckor sedan sist! Tyvärr vågade jag inte gå i vaken. Jag har åkt på en rejäl halsinfektion efter konserten i tisdags och den vill jag inte förvärra. Får se hur det blir i eftermiddag.

Nu sitter jag här vid köksbordet och skriver. Idag är det mildväder för första gången på flera veckor. Det är halkvarning på radion för hela Sjuhäradsbygden, men det är inget som tvingar oss att ut och köra. Nu blir det snart Vinterstudion och i eftermiddag bastu och sedan lammstek till middag! Gud, va skööönt!!

2 kommentarer:

Polargrevinnan sa...

Vi har båda varit på våra Kulturskolors avslutning. Vi hade inte några skådespelare men det var fint ändå.
Men bastu var det inte här. Jag går på vattengympa 2 ggr i veckan och sitter därefter en stund i bastun.
Jag duschar kallt men få mig i en vak - aldrig.
Man måste kanske träna redan som barn.
Ny vecka i morgon. Försöker att inte stressa, men veckan går fort.
Vi är inte hemma under julen så det blir bara lite bakning. En adventsskinka har jag gjort idag. Den provåts nu i kväll. Gott på en hård macka.
Ha en bra vecka.
Kram Viola

Skogsviola sa...

Fredagslyriken är ett arrangemang av Stadsteatern i Borås och dom lånar in Lucia från Kulturskolan, därav skådespelarmedverkan. Varje fredag kl. 12.00 fr.o.m. oktober förnöjer dom oss med sina program. Och ingenting kostar det heller!