onsdag 15 december 2010

Yrkeskvinnan


Det finns inte så många foton från mitt yrkesliv, innan jag började arbeta på folkhögskola. Jag har hittat ett enda från min första ordinarie arbetsplats, Tallboskolan i Boden. Jag var nyutexaminerad socionom och min första tjänst som sådan var den andra skolkuratorn i Boden någonsin.

Att jag blev socionom, var nog pappas idé från början. Jag hade lite vaga planer när jag gick i realskolan, allt från trädgårdsmästare till barnmorska. Men pappa tyckte jag skulle bli socionom. Det var väl en passande utbildning för ett arbetarbarn med akademiska ambitioner. Så jag sökte allmän linje, social gren på gymnasiet och gjorde ett års förpraktik (som var obligatorisk då) och kvalade in på Socialinstitutet i Göteborg.

Jag började jobbet i Boden på nyåret 1966. Det var lätt för socionomer att få jobb på 60-talet. Jag hade redan löfte om en socialassistenttjänst i Luleå, men så dök chansen att bli skolkurator upp och det verkade mer lockande.

Tjänsten hade varit besatt under ett läsår tidigare, men varit vakant ett halvår, när jag började. Få personer på skolan verkade veta vad man skulle ha en kurator till och själv var jag mycket frågande. Men det var att ta egna initiativ, så gott det gick. Det var ganska nytt med skolkuratorer över huvud taget.

Jag var inte mycket äldre än mina gymnasieelever (jag hade två högstatieskolor också). Det framgår väl av bilden, som jag tror är tagen vid en konferens med elevvårdsteamet. Killen bredvid mig heter Leif (har glömt efternamnet) och var lärare i obsklassen.

Det blev nästan fyra år i Boden. Vi hann med att få två pojkar under tiden, så det var ganska intensiva år. Sedan drog vi till Kalmar, där jag fick jobb på Familjerådgivningen, där jag också avancerade till chef, innan jag vidareutbildade mig och gjorde en ny yrkeskarriär. Mer om det den annan gång.

Inga kommentarer: