onsdag 29 december 2010

Julklappsböcker

Vi har för vana i vår familj att ge bort böcker i julklapp. En god sed, som också fanns i mitt barndomshem. I år fick jag två, båda belönade med Augustpriset.

Av dottern fick jag Yvonne Hirdmans bok om sin mamma, "Den röda grevinnan". Den började jag läsa redan på julaftonskvällen. Jag tycker mycket om Yvonne Hirdman särskilt sedan jag hörde henne föreläsa på Viskadalens Folkhögskola för ett par år sedan. Av recentionerna och det jag läst hittills att döma, handlar boken mycket om Europas historia från slutet av 1800-talet och framåt, sett i ljuset av Yvonnes mammas levnadsöde. Spännande!

Av maken fick jag Sigrid Combüchens "Spill, en damroman". Jag hörde en intervju med författarinnen i Kulturradion-biblioteket i P1 och blev mycket intresserad. Jag ser fram emot sköna lässtunder den närmaste tiden.

Inga kommentarer: