torsdag 16 december 2010

Julbak

Jag gillar att baka. Kanske har mina läsare förstått detta. Nu inför julen är det några måsten, när det gäller bak. Jag har redan klarat av ett par saker, nämligen makens favoriter, kokoskakor och allas favoriter "farmorsbröd". Det senare händer att jag bakar även när det inte är jul. Men det jag åstadkommit idag gör jag bara till julen.

Detta är också en tradition från makens hem. De kallas för "jussi", som enligt maken betyder ungefär hartass. Troligen beror det på formen. Egentligen är det fel att kalla detta för bak. Jussin ska nämligen friteras i kokosfett. Jag gjorde jussin på förmiddagen och nu har de svalnat och ska in i frysen. När det blir jul tar vi fram och värmer dem och serverar dem ljumna, rullade i strösocker.

Så nu, alla mina barn och barnbarn, ni kan vara lugna. Vad det gäller jussina (eller vad det nu heter i plural) så blir det jul i år också!

Inga kommentarer: