tisdag 24 februari 2009

Bokrean

Bokrean har börjat! Maken och jag anlände kl. 07.02 till Akademibokhandeln. Inte så mycket folk som det brukar, men rean är inte längre vad den varit. Det är i alla fall trevligt att gå och välja och sedan komma hem med en packe böcker att vända och vrida på och bläddra i. Kvittot slutade på 578:50, med mera-rabattenavräknad. Och se vad vi fick för denna relativt blygsamma summa!

Här är våra skönlitterära val:

Doris Lessing: Den femte sanningen. Skam till sägandes, som den feminist jag är, har jag inte tidigare läst denna klassiker, men nu ska det bli av.

Bodil Malmsten: Kom och hälsa på mig om tusen år. Detta är en så vacker bok, blå pärmar, litet sidenband som bokmärke, lite av ett dagboksformat. Dessutom är Bodil Malmsten en av mina absoluta favoritförfattare.

Leif G W Persson: Den som dödar draken. Detta är makens val och jag kommer också att läsa den med stor behållning.




Detta är mina val av fackböcker. Jag bläddrade lite i några trädgårdsböcker också, men det var ingenting som var direkt nytt för mig, i alla fall inte vid första ögonkastet. Istället valde jag följande:

Sören Wibeck: JESUS jude, rebell, Gud? Jag lyssnar ofta på radioprogrammet "Människor och tro", där Sören Wibeck medverkar. Han har haft flera program om den historiske Jesus, en person som onekligen fascinerar även en icke-troende. Den här boken kommer jag nog att börja med.

Agneta Hebbe och Kerstin Ek: Ordglädje. Eftersom jag alltid varit och fortfarande är en skrivande människa, inte bara på bloggen, tyckte jag det var kul med en lättsam inspirationsbok. Jag höll också en tjock synonymordbok för 99 kronor i handen, förmodligen hamnar den i korgen nästa gång jag går in i bokhandeln.

Makens fackboksval handlar om mat.

Leif Mannerström: Husmanskonst. Det var egentligen denna bok som var anledningen till att vi gick så tidigt. Vi var rädda att den skulle gå åt snabbt.

Siv och Key L. Nilsson: Italienska inviter. Jag är jätteglad att han hittade denna fina lilla bok. Vi har redan tidigare flera rese-matböcker från Frankrike av detta författarpar. Italien är vårt favorit(mat)land och denna bok kommer att bli en inspirationskälla när vi experimenterar i köket.


"Vår kokbok" kommer till baka i ny upplaga och den kommer vi också att köpa senare för att ersätta vår numera helt sönderlästa första upplaga, som vi härbärgerar i stugan.

Det blir nog en ytterligare en vända till bokhandeln innan rean är slut. Jag känner mig så rik när jag kånkar hem med en kasse nya böcker.

1 kommentar:

dannedizel sa...

Mannerström må ha en stöddig attityd men hans kokböcker och matlagning är fantastiskt bra. Jag använder Husmanskonst både i jobbet och privat, bra köp....