tisdag 17 februari 2009

Vad hände sen?

När maken och jag vid söndagsmiddagen som vanligt blev lite nostalgiska och började prata om hur fort tiden går nu för tiden, så kom tanken på millenieskiftet på tal. Tänk att nästa nyår är det tio år sedan och "man fattar inte vart åren tar vägen!" Då säger maken plötsligt:
"Undrar om dom har kvar sina lager."
"Vilka lager?" säger jag, som har lite dåligt minne för vissa saker.
"Ja, du vet dom där som trodde det skulle bli katastrof klockan tolv på nyårsnatten och byggde skyddsrum och la upp förråd för flera år."
"Javisst, ja, det har man inte hört talas om sen."
Sen pratade vi om något annat, men jag har grunnat lite på saken efteråt. Hur kom det sig att en del verkligen på allvar trodde att det skulle bli kärnkraftsolyckor och alla andra möjliga hemskheter bara för att vi bytte datum?
Nu undrar jag om mina bloggläsare har hört något om detta. Meddela mig i så fall!

4 kommentarer:

Mattias Linder sa...

Jag kan säga vad som hände sen. Eftersom jorden inte gick under vid millenieskiftet är det nya domedagsdatumet 21 december 2012 därför mayaindianernas almanacka slutar då och att alla tecken i tiden enligt kristna fundamentalister stämmer in på det som står i uppenbarelseboken. Vissa av dem håller därför på att hamstra förråd, bland annat sjundedagsadventisterna. Hollywood har även gjort en film på temat och den har snart premiär. Du kan se trailern här:
http://www.youtube.com/watch?v=HVdP1xgwg10&feature=related

Skogsviola sa...

Vi har ju en Adventskyrka precis intill där vi bor. (Nej inte GA-kyrkan utan den på andra sidan parkeringen). Jag kanske ska gå dit och kolla om dom har lagt upp något förråd!

Skogsviola sa...

Förresten, vet du vad mayaindianderna hade för almanacka egentligen?

Mattias Linder sa...

Du kan läsa om den i uppslagsverket för all världens vetande (wikipedia)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mayakalendern