torsdag 19 februari 2009

Värdekonservatism

verkar ha blivit ett inneord på sista tiden. Jag läste i bladet att Paolo Roberto har gått och blivit kristdemokrat för han har upptäckt att han är värdekonservativ. Har kd tagit monopol på detta begrepp?! Så vitt jag förstår är inte värdekonservatism knutet till specifika politiska partier. Ordet borde väl betyda att man vill bevara (konservera) vissa värderingar, som man anser viktiga. Så t.ex. står ordet solidaritet (som man tyvärr inte hör lika ofta nu som förr) som representant för en viktig värdering inom arbetarrörelsen. Den värderingen vill jag gärna bevara och därför kan jag också betraktas som värdekonservativ.

Ett annat konservativt, sedermera nyliberalt parti i Sverige har numera velat närma sig sina motståndare i politiken genom att tillägna sig motståndarnas honnörsord - "frihet", "arbete åt alla" och just idag "rättvisa". Detta senare lanseras som en nyhet! Man frågar sig om om dom ska börja sjunga Internationalen också - "det dånar uti rättens krater"? Har dom inte arbetat för rättvisa tidigare?

Det känns inte trovärdigt. Nej, som maken sa, när vi diskuterade saken: Dom är bra på att omge sig med reklamstrateger."


P.S. just som jag skulle publicera detta inlägg, hör jag på radion att partisekreterare Schlingman medger att dom faktiskt inte har ägnat sig åt rättvisa tidigare. D.S.

Inga kommentarer: