tisdag 10 februari 2009

Ett annat liv



Jag tycker mig ha märkt att ju äldre jag blir ju mer fascineras jag av att läsa biografier, särskilt om och av författare. På senare tid har jag t.ex. läst Per Wästbergs skildring av sin egen barndom, "De hemliga rummen", Rolf Alsings biografi över Göran Thunström, "Prästunge och maskrosboll" och nu senast P O Enqvists självbiografiska roman "Ett annat liv". När jag läser de här biografierna får jag sådan lust att läsa och läsa om tidigare verk av de här författarna och när jag gör det, märker jag att det ofta blir en djupare dimension än när jag läste dem första gången.

I höstas läste jag om Enqvists bok "Musikanternas uttåg", som jag inte läst sedan den kom ut på 70-talet. När jag nu läser "Ett annat liv" förstår jag så mycket mer av "musikanterna" och jag får en stark längtan av att läsa om "Kapten Nemos bibliotek", som jag läste 1992 under en period av stark omvandling i mitt eget liv.

Jag är glad att vi köpt många böcker under vårt liv. Jag vill ha dem tillgängliga i våra egna bokhyllor att kunna ta fram och läsa om efter många år, när jag själv fått nya erfarenheter och perspektiv på livet.

Inga kommentarer: