lördag 7 februari 2009

Föreningsmänniskan

Jag är född in i föreningskulturen. När jag var som mest aktiv var jag medlem i uppemot tjugo föreningar. Inte aktiv i alla, förstås, men ändå...
Med åren har medlemsskapen blivit färre. Det senaste uppsagda medlemsskapet är fackföreningen. Jo, jag har varit med i mitt sista fack SFHL (Sveriges Folkhögskolärares Förbund) även efter jag gått i pension, som stödjande medlem. Jag tyckte det var dags att klippa banden nu.
Men fortfarande är jag medlem i åtminstone sex föreningar om jag räknar rätt i hastigheten. Igår kväll var maken och jag på en aktivitet i en förening där vi båda är medlemmar (jag som stödjande) nämligen SRF (Synskadades Riksförbund). Där är vi med i en studiecirkel - vinprovning! Väldigt trivsamt och glatt. Igår provade vi spanska viner.
Jag tror inte att jag kan leva utan att vara med i någon förening. Det är som någon slags trygghet att ha ett sammanhang att förhålla sig till. Nu när jag lämnat facket, börjar det närma sig att gå med i någon pensionärsförening. Riktigt mogen för det känner jag mig inte än, men det kommer...

Inga kommentarer: