fredag 6 februari 2009

Hur tänker dom?

Nu har den här alliansregeringen tänkt till igen. Som vanligt har dom fått till det alldeles uppåt väggarna tokigt. Dom har tänkt sig att bygga nya kärnkraftsreaktorer!!! Vart har alla gamla vettiga centerpartister tagit vägen?! Mådan säger att hon tänker på sina barn och barnbarn. Helt ofattbart!

Jag röstade på linje 3, dvs nej till kärnkraft i folkomröstningen. Jag har inte ändrat åsikt i den frågan än. Främsta argumentet är förstås frågan om slutförvaring av kärnavfallet. Den frågan är fortfarande inte löst. Och då handlar det inte bara om två, tre generationer. Det handlar om hela mänsklighetens framtid. Jag hörde på radion att det rör sig om ofattbara 100000 år! Det finns fler argument, men jag tycker detta räcker.

Sen finns det en annan aspekt, nämligen den ekonomiska. Det är tydligen ofantligt dyrt att bygga kärnreaktorer. Då säger Fredde och Mådan att dessa kostnader ska inte belasta skattebetalarna. Kraftföretagen ska själva stå för investeringarna. Hoppsan! Var ska företagen hämta pengarna ifrån? Från dom som konsumerar el förstås! Och det gör vi ju allihop. Jag vill inte betala för kärnreaktorer varken via skattsedeln eller elräkningen. Men det är ju klassisk borgerlig politik: sänkta skatter och högre avgifter, det gynnar ensidigt dom som har gott om pengar och missgynnar dom som inte har det så fett.

Nu får vi sätta vår tilltro till några vettiga centerpartister i riksdagen som inte hukar sig för partipiskan utan ställer upp för det som dom innan valet sade sig tro på - nämligen ingen utbyggnad av kärnkraften!

2 kommentarer:

dannedizel sa...

Lyssnade på Maud idag på morgonnyheterna och förstod inte hur hon fick ihop sin argumentation. Hon är emot kärnkraft men tycker samtidigt att det är ok att bygga ut densamma. Nä, det här handlar om att huka sig för de övriga allianspartierna och rätta in sig i ledet. Makten framförallt. Var det inte det förresten som de kritiserade GP för innan valet?

Mattias Linder sa...

Stackars klumpiga Maud. "Jag tänker på mina barn och barnbarns framtid". Snacka om att bjuda upp satirikerna till dans.