måndag 16 mars 2009

Äntligen blev det av....


att jag gick med i republikanska föreningen! Tänka sig - jag som varit republikan ända sedan min gröna eller möjligen röda ungdom. Så nu har jag lagt till en förening igen. Den här föreningen går ju mest ut på att bedriva opinionsarbete. Därför börjar jag här och citerar direkt från den lilla broschyr jag fick. Först kommer de främsta argumenten för att Sverige ska bli republik.
"Vi vill ha demokrati - fullt ut. Monarki går inte ihop med demokrati eftersom rollen som statschef går i arv inom en och samma familj. Statschefen borde i stället tillsättas på ett demokratiskt sätt efter kompetens och duglighet. Hellre folkmassa än arvsmassa!
Vi vill ha mindre fjäsk. I en monarki anses monarken stå över alla andra människor. I ett sådant samhälle frodas fjäsk och personkult. Vi vill att Sverige ska vara ett modernt samhälle där alla människor är lika mycket värda. Kungasfjäsket är ovärdigt!
Vi vill befria kungafamiljen. Medlemmarna i kungafamiljen saknar grundläggande mänskliga rättigheter och möjligheter att styra över sina egna liv. Att avskaffa monarkin är en fråga om medmänsklighet. Carl Gustaf Bernadotte och hans familj borde få rösta och yttra sig precis som andra människor."
Och här kommer några vanliga missuppfattningar om kungahuset. Jag citerar igen:
"Kungahuset är bra PR för Sverige"
Svar: Inget kunde vara mer fel. Kungahuset visar upp en bild av Sverige som ett gammalmodigt, bakåtsträvande och odemokratiskt land. Det är helt enkelt falsk varudeklaration för ett modernt samhälle.
"Kungen är harmlös, han har ingen makt"
Svar: Jo, kungen och kungafamiljen har faktiskt makt. De är symboler och förebilder som påverkar samhället varje dag. Dessutom uppstår det livlig debatt varje gång kungen uttalar sig. Men det går aldrig att fördjupa diskussionen; kungen ställer aldrig upp i debatter.
"Monarkin är en svenska tradition och bör därför bevaras"
Svar: Dåliga seder ska förändras, även om de har en lång historia. Historien ska inte glömmas bort, men bör heller inte styra vår nutid."
Så nu vet ni det!

1 kommentar:

Sara sa...

Mamma! Äntligen! Som du vet har jag varit medlem där länge och nu verkar resten av Andersson-klanen haka på, roligt!
Puss!