onsdag 4 mars 2009

Friskvård i kören

Nu är min tid för besök hos änglarna på distriktsarbetsterapin över för denna gång. Mina värkande händer får jag vårda på egen hand ett tag framöver. Men som väl är har jag en annan friskvårdsaktivitet på tisdagar. Kören!! Nu har vi kommit igång ordentligt efter jul och bättre sätt att förebygga ohälsa får man leta efter. Jag har skrivit om detta tidigare i samband med Globen-konserten, men det tål att upprepas. Man mår så bra av att sjunga och särskilt sjunga i kör! Det är inte bara det psykiska välbefinnandet, samhörigheten, gruppkänslan, att vi alla bidrar till resultatet. Det är faktiskt också en tillfredsställelse rent fysiskt. Och bättre och bättre blir det, ju mer man sjunger. Jag tycker t.o.m. uppsjungningen är rolig. Mycket, förstås, tack vare vår eminente ledare Janne Hjalmarsson.
Nu håller vi på att öva inför en vårkonsert i GA-kyrkan den 28 april (min födelsedag f.ö.) Det är extra stimulerande att ha ett mål. Bäst av låtarna vi övar just nu tror jag är "Sång till friheten", den kubanska visa, som Björn Afzelius gjorde känd på 70-talet. Det är en så vacker sättning och så får vi sopraner sjunga en överstämma, som låter jättefint. Men vi sjunger mycket annat också, så jag uppmanar mina bloggläsare att komma och lyssna den 28/4.
Här nedan följer lite bilder från gårdagens övning.

Vi är ganska många så jag har inte fått med alla på en bild. Här är kanske 2/3 av gänget.
Altarna är inte så många, de flesta kom med här.

Sopranerna är desto fler. Här är en del av dom....


och här kommer några till.....


och till slut vår inspirerande körledare i stark koncentration på noterna.




1 kommentar:

Långa Skuggan sa...

Sång till friheten - den sjunger vi också!
Vi ska sjunga upp i kväll - för hörselskadades förening! Vad sägs om det?