onsdag 25 mars 2009

Mormors kaktus


I måndags var det säsongspremiär för radioprogrammet Odla med P1. Det är alltid lika välkommet. Det rycker i påtarfingrarna, nu vill man verkligen komma igång i det nystädade växthuset.

I programmet flaggade dom för att man skulle skicka in bilder och beskrivningar på gamla krukväxter, som inte skulle vara yngre än från 60-talet. Mormors kaktus har funnits så länge jag minns. Mitt exemplar är resultatet av några sticklingar, som jag fick av min svägerska som då bodde i vårt föräldrahem, där kaktusen stod kvar efter mormor. Mitt exemplar är alltså över 30 år gammalt. Kaktusen har hängt med i alla våra flyttningar och nu står den i stugan. I somras blommade den så här överdådigt.


Jag känner mig så lycklig när den slösar med sina vackra blommor. Hoppas den kommer lika fint i år!